Kirándulóhelyek Máramaros megyében

Gyakorta csak azt nem vesszük észre, ami a szemünk előtt van. Éveken keresztül képes voltam órákat utazni azért, hogy hegyeket lássak, hogy tiszta erdei levegőt szívjak, miközben egy karnyújtásnyira voltak ezek tőlem.

Szatmárnémetivel szomszédos Máramaros megye számtalan csodás kirándulóhelyet tartogat az utazóknak. Találsz itt különleges színű tavat, egyedi formájú hegycsúcsot, túraösvényeket, meredek szirteket, sűrű erdőt, amik csak arra várnak, hogy felfedezd őket.

A sok-sok látnivaló közül most a két legismertebb kirándulóhelyet, a felsőbányai Kék-tavat és a Gutin hegység Kakastaréját mutatom be röviden, felidézve nyári élményeimet.

A tó, aminek árnyalatait a fény és a szél változtatja

A Kék-tó Felsőbánya határában, a tengerszint felett 528 méteren fekszik.

Olyan, mintha csak az erdő közepére lett volna rajzolva ez a természetvédelmi terület.

A tó arról nevezetes, hogy a fényviszonyokhoz képest kékről, türkizre és zöldre is képes változtatni a színét.

A Kék-tó egy régi bánya aknájának beomlása következtében keletkezett 1920-ban, és a vízében feloldott réz szulfát (rézgálic) adja egyedi színét.

Különlegessége, hogy amikor fúj a szél és egy bizonyos szögből érik a Nap sugarai a tó felszínét, gyönyörű kékre vált a víz színe.

A víz kénsavat is tartalmaz, ám pont annyit, amennyi még nem veszélyes az egészségre, így fürödni is lehet benne. Ha időd engedi, indulj útnak piknikkosárral, hiszen a tó körül táborhelyek, piknikhelyek is vannak kialakítva.

Ha viszont csak pár órát lennél ott, ajánlom a délutánt, kora estét, akkor a legjobbak a fények, a tó nyugodt, környéke pedig csendes.

Páratlan kilátás a Kakastaréjról

A Kakastaréj 1438 méteres magasságával a legnagyobb csúcs, amiről ha tiszta az idő rálátsz Máramaros településeire, a Nagybányai-medencére, a Mogosára és a Rozsály-tetőre is.

Könnyű túra egy kis felfele kutyagolással, amit még egy kevésbé rutinos túrázó is kibír (tapasztalatból mondom).

A Kakastaréj két útvonalon közelíthető meg: Sulyorról vagy a Gutin-hegységen átvezető autóút legmagasabb pontjáról a turistajelzések nyomán.

Szatmárnémetiből indultunk, érintve Nagybányát majd Felsőbányát és a Gutin tetőről kezdődő túrát választottuk. Mivel a környék természetvédelmi terület, így kizárólag gyalogosan, erdőn és örvényeken keresztül közelíthető meg.

Az autót érdemes a Pintea fogadó előtt hagyni, ami eltéveszthetetlen, ha figyeljük a kiírásokat. Hosszú és magas szerpentinek után az országút innen kezd lejteni.

Erdőn és tisztásokon keresztül vezetett utunk

Gutin hágótól indulva bő 2 óra alatt fent voltunk a taréjon. Táblával és jelzésekkel jól láthatóan ki van jelölve az ösvény, mi a piros sávon indultunk el. Egy rövidebb lombhullató erdős szakasz után az Ökör-mezőre értünk,  ahol az elénk táruló táj meseszép volt.

Láttuk a Rozsály-tetőt, a Fekete-hegyet (Mogosa) a sípályával, és kirajzolódtak előttünk a Szekatura sziklái és a Kakastaréj.

Tovább haladva ismét egy erdős szakasz következett, majd újra egy tisztás. Elérve a Kakastaréj alját ismét információs tábla segítette a tájékozódásunkat.

Innen néhány méterre fakorlát mellett haladhattunk tovább meredeken felfelé. Egy rövid kaptató után felértünk és ámultunk a gyönyörű panorámán.

A csúcsról többek között a Nagy-Gutin csúcsra is remek kilátás nyílt.

Ha szeretsz kirándulni, túrázni, érdemes a lakóhelyedhez közel eső területeket feltérképezned, hiszen sokszor tényleg csak egy karnyújtásra vannak tőlünk ezek a különleges helyek. Járj nyitott szemmel!