Szabad terhesen repülni? Mire kell figyelni?

Gyakori kérdés, hogy várandós kismamák felülhetnek-e a repülőre, és ha igen, a terhesség melyik időszakában mire érdemes figyelni? Mi a légitársaságok protokollja várandós utasok esetére?

Általánosságban az a válasz adható, hogy egészséges anyák egészséges terhességeinél tudomásul véve és betartva a megfelelő korlátozásokat, óvintézkedéseket nyugodtan lehet repülni. Amennyiben problémamentes a terhesség, semmi akadálya a repülésnek terhesség alatt.

Az orvostudomány jelenlegi tudása szerint a repülés önmagában nem jelent semmilyen többletkockázatot se az anya, se a magzat egészségére nézve.

Ennek ellenére a terhesség utolsó hónapjában és a szülést követő napokban nem tanácsos repülni.

A légitársaságok jellemzően a 36. hétig (ikerterhesség esetén a 32. hétig) engedélyezik a repülést a kismamáknak. Ha a határán vagyunk, akkor figyelni kell arra is, hogy még az esetleges visszaút során se legyünk túl a 36. héten.

Terhes nők, a terhesség 26. hetétől a 36. hét végéig (ikerterhesség esetén a 20. héttől), kötelesek bemutatni orvosi igazolást (magyar és angol nyelven) a fuvarozónak, hogy állapotuk a szokásosnak megfelelő és utazásra alkalmasak.

Feltétlenül nézzünk utána, hogy választott légitársaságunknál mik a szabályok, ugyanis eltérő lehet, hogy a terhesség hányadik hetéig engedik a kismamát gépre szállni és, hogy milyen igazolásokra van szükség.

A WizzAir például az általános gyakorlattól eltérően már a 34. hét elérése után nem szállít utasokat, míg az EasyJet-nél a terhesség 35. hetének végéig lehet utazni. A RyanAir-nél az általánosnak mondható 36. hét számít a határnak.

A RyanAir és a WizzAir is a 28. hét elérése után kéri az igazolás bemutatását a beszállókapunál vagy a csomagfelvételnél.

Az orvosi igazolást az utazás napját megelőző 6 napon (WizzAir) vagy legfeljebb 2 héten (RyanAir) belül kell kiállítani.

Az orvosi igazolásnak az alábbi adatokat érdemes mindenképpen tartalmaznia:

  • az utas neve
  • egy gyermekkel vagy ikrekkel terhes-e a kismama
  • a kiutazás napja; a terhesség hányadik hetében lesz a kismama ekkor
  • a hazautazás napja; a terhesség hányadik hetében lesz a kismama ekkor
  • az orvos nyilatkozata arról, hogy a terhesség komplikációmentes, a kismama utazásának nincs akadálya
  • a szülés várható időpontja
  • az orvos aláírása és pecsétje

A repülés tehát mindhárom trimeszterben lehetséges, ugyanakkor a szakértők szerint a második trimeszterben a legbiztonságosabb a repülés, ilyenkor már a kismamák energiaszintje magasabb, mint az első trimeszterben, és nagy valószínűséggel a reggeli rosszullétek is elmúltak már.

Fontos eloszlatni a repülőtéri biztonsági ellenőrzéseknél használt kapukkal kapcsolatos aggályokat is, ugyanis azok általában alacsony intenzitású mágneses mezőket vagy alacsony energiájú rádióhullámokat használnak a fémeszközök érzékelésére, és mint ilyenek nem jelentenek veszélyt.

Ha bármilyen komplikáció felmerült a terhesség során vagy túl magas rizikófaktorral járó tünetek vannak, akkor nem javasolt a repülés, illetve fokozott elővigyázatosság szükséges.

Ilyen lehet például a cukorbetegség, az elhízás miatti magas testsúly, a terhesség alatti magas vérnyomás, súlyos vérszegénység, 35 év feletti életkor.

Nem javasolt továbbá a túl gyakori, mindennapos repülés terhesség esetén, amely például a női légi utaskísérőket, női pilótákat érinti.

Nem csak a terhes utasoknál, de az ő esetükben kifejezetten figyelni kell a trombózis veszély kockázatának csökkentésére. A repülőgépen szárazabb a levegő és kevesebbet mozgunk, ami a vér besűrűsödéséhez vezethet, a vérkeringés lassul.

Ezért főként a hosszú távú repüléseken, de a rövid távú repüléseknél is fontos a mozgás. Legalább óránként sétáljunk egyet a repülőn, ülő helyzetben pedig időnként feszítsük meg a vádlinkat, „lábujjhegyezzünk” párat, és ne tegyük keresztbe a lábunkat.

Folyamatosan igyunk folyadékot, de kerüljük a szénsavas üdítőket.

Lehetőleg viseljünk egészségügyi harisnyát, más néven gumiharisnyát, kompressziós harisnyát. 

A trombózis kockázatának csökkentése érdekében próbálj a közlekedő sáv szélén helyet foglalni, hogy több hely legyen a lábadnak és, hogy rendszeresen fel tudj állni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük